A múlt hét elején "A támogatás ára" címmel közöltünk egy vitaindítót arról, hogy mit tartunk a választók és az Orbán rezsimet leváltani készülő pártok közötti megegyezés új minimumának. A vitában eddig megszólalt többek között Csigó Péter, Rácz András, Vágó Gábor, Kálmán László, Sarnyai Zsolt és sokan mások (folyamatosan frissülő lista itt ---> ). Most Király Gábor pártfinanszírozásról szóló cikkét közöljük. Továbbra is várjuk a válaszcikkeket írásban a nemzetiminimum@gmail.com címre, vagy videóüzenet formájában a http://alternativelnok.blog.hu/-ra!
A pártfinanszírozási törvény különleges törvény. A többi részterületekkel, részproblémákkal foglalkozik. Minden törvény sért vagy támogat bizonyos érdekeket. A népképviseletben helyet foglalók viszont elvileg lefedik a választópolgárok mindegyikének érdekeit. A parlamenti demokráciákban ezeket az érdekeket pártok testesítik meg. Ők azok a szervezetek, amelyek deklarált célja egyes csoportok, társadalmi rétegek érdekeinek politikai képviselete. Nem határozható meg előre, melyik választópolgárnak melyik szervezet programja felel meg, vagy egy pártot alapító személy, társaság milyen társadalmi érdekeket kíván képviselni, s hány embert fog tudni meggyőzni arról, hogy az ő érdekeit ő fogja hitelesen képviselni. Éppen ezért fontos, hogy a pártfinanszírozási törvény közvetlenül a választóknak feleljen meg.
J.Heartfield (1932): "Milliók állnak mögöttem: Hitler kézlendítésének igazi jelentése" (Kis ember nagy adományokat kér.) Forrás.
Minden szervezet, amely politikai érdekképviseletet vállal, az párt, még ha nem pártnak nevezzük, akkor is. Az a szervezet, amely politikai érdekek képviseletét vállalja fel, de nem indul a választásokon, az csak cserbenhagyja szimpatizánsait. A pártok tehát nem az ördögtől valók, csak tudni kell őket használni. Ahhoz, hogy a választópolgárnak fogása legyen a maga választotta pártján, el kell érni, hogy a párt közvetlenül, egzisztenciálisan is a választó anyagi jóindulatától függjön. A pártfinanszírozási törvénynek figyelemmel kell arra is lenni, hogy egyetlen választó se érezhesse, hogy egy másik párt olyan pénzügyi előnyhöz juthat általa, amely nem az őt preferáló választók anyagi önkéntességén múlik.
Ne feledjük, a párt érdekeket képvisel. Ha a pénzt az Ingatlanpanama Rt. adja a működéséhez, akkor a választók ne csodálkozzanak, ha nem az ő, hanem az ingatlankereskedők és -fejlesztők érdekeit fogja képviselni a párt. A választók ez esetben szükségképpen átvert, megvezetett csoport lesznek.
Első lépésben tehát azt kell meghatározni, kik pénzelhetnek egy pártot. Mivel pedig a pénz nagy úr, azt is definiálni kell, hogyan gátolható meg máshonnan való pénzek beszüremkedése. Választ adni arra is, hogy mire, s hogyan költheti egy párt a pénzét.
Természetesen az alábbiakban nem törvénytervezetet alkotok, csak kitűzök egyes sarokpontokat, amelyek kidolgozásával olyan pártfinanszírozási törvény alkotható, amely biztosítja, hogy a pártoknak a stabil működéshez ne legyen szüksége másnak, mint a választópolgároknak a pénzére. Biztosítja, hogy a választók tudhassák, pártjuk csakis tőlük függ, senki másnak anyagi befolyása nem csorbítja az ő érdekeiket.
1.) Az állampolgárok a befizetett adójuk 1%-át politikai pártok működésének finanszírozására ajánlhatják fel. A választópolgárok ezen nyilatkozatai adatainak rögzítését a pártok jogosultak ellenőrizni. Az ellenőrzés rendszerét úgy kell kidolgozni, hogy a személyes adatok védelme biztosítva legyen. Azon állampolgárok adójának 1%-a, akik e jogukkal nem élnek, a központi költségvetésbe kerül.
2.) A pártok se közvetlenül, se közvetve nem tulajdonolhatnak gazdasági társaságot.
3.) A pártok számára támogatást kizárólag magánszemélyek nyújthatnak. A pártokat minden magánszemélynek joga van évente egyszer, országgyűlési választási évben kétszer, maximum X ezer forintos összeggel támogatni. Ezt a támogatást a személyi jövedelemadó-bevallásban fel kell tüntetni. A támogatás összege csökkenti az adóalapot. Az éves támogatási keret erejéig egy személy több pártot is támogathat.
4.) A pártoknak nyilvánosságra kell hozniuk a támogatók adóazonosító jelét, és az adott támogatás összegét.
5.) Az a párt, amelyik a nem természetes személytől támogatást fogad el, a következő évi 1%-okból nem részesülhet és a következő választásokon nem indulhat. A jogosulatlan támogatás visszautalására a pártnak 30 nap áll rendelkezésre.
6.) A pártok termékvásárlásaik során, szolgáltatások igénybevétele alkalmával kizárólag olyan kedvezményeket kaphatnak, amely kedvezmények mindenki számára elérhetőek.
7.) Az a gazdasági társaság, amely árbevételének több mint 60%-át párttól nyeri, a cégjegyzésből törlésre kerül. Az a párt, amely ilyen gazdasági társaságtól vásárolt terméket vagy szolgáltatást, a következő évi 1%-okból nem részesülhet és a következő választásokon nem indulhat.
8.) Az a párt, amely kormányra kerül vagy kormányzati koalícióban részt vesz, nem tarthat fent semmiféle üzleti kapcsolatot olyan gazdasági társasággal, amellyel az azt megelőző 2 évben üzleti kapcsolata volt. Nem vonatkozik ez a kitétel a piacon monopóliummal rendelkező társaságokra, politikai és kommunikációs tanácsadó, elemző és közvéleménykutató cégekre , valamint a hirdetési felületeket nyújtó szolgáltatásokra.
9.) A pártok nem szedhetnek tagdíjat. Párt számára önkéntes, ingyenes munka csak szerződéssel végezhető. A szerződések nyilvánosak. Az az önkéntes, amelyikről bebizonyosodik, hogy ebbéli tevékenységéért akár a párttól, akár mástól pénzbeni vagy más anyagi előnyt húz, az éves minimálbér kétszeresével büntetendő. Önkéntes munkát nem vállalhat az, aki a tárgyévben olyan munkáltatónak alkalmazásában áll, amelytől a párt terméket vagy szolgáltatást vásárolt.
10.) A pártok költségvetése és gazdálkodása nyilvános, valamennyi szerződésüket, kiadásukat és bevételüket 30 napon belül az interneten mindenki számára elérhetővé kell tenni.
11.) A pártok gazdálkodásának jogszerűségét az Állami Számvevőszék félévente ellenőrzi. Az ellenőrzésről szóló jelentést nyilvánosságra kell hozni.
Király Gábor
Az új politikai minimumról szóló vitában elhangzó vélemények a szerzők sajátjai. Nem feltétlenül egyeznek a Milla szervezői csapat tagjainak véleményével, és valószínűleg nem vágnak egybe a Milla Facebook csoport majd 100.000 lájkolójának ezerféle véleményével.